La ‘mota’ i el capità Mirambell

La fusta tenia com a objecte construir una nau i dotar-la de tots els elements necessaris per al transport. Paral·lelament, l’objectiu de la mota era comprar tots els productes destinats als mercats estrangers

16/10/10 02:00 – Professor de Política Econòmica de la UB – Francesc Roca

L’advocat i economista Pere Estasen, que va viure a cavall entre el XIX i el XX, va tenir un gran interès per donar a conèixer una fórmula empresarial de les costes catalanes de la primera meitat del vuit-cents; la mota. El seu origen és a la Catalunya desfeta de després de les guerres napoleòniques, conegudes, popularment, com a guerra del Francès. En aquells moments, mancaven grans capitals per invertir en el comerç exterior, els possibles ajuts dels governs de la monarquia eren nuls, i, al mateix temps, els mercats de molts dels productes catalans més competitius (vi, fruits secs, rajols, draps, paper, cuir) eren mercats internacionals.

Els empresaris catalans necessitaven embarcacions per transportar els seus productes, en el que serien, sovint, llargues travessies. La solució fou la formació de dos originals tipus d’empresa: la fusta i la mota. La fusta tenia com a objectiu construir una nau i dotar-la de tots els elements necessaris per al transport. Paral·lelament, l’objecte de la mota era comprar tots els productes destinats als mercats estrangers, i, alhora, formar una tripulació dirigida per un capità, per fer el viatge d’anada i tornada.

Les naus es construïen a les platges de la costa catalana, de la Barceloneta a Roses. Especialment, a Badalona, Montgat, Ocata, el Masnou, Vilassar, Premià, Mataró, Arenys, Caldetes, Malgrat, Blanes, Lloret i Palamós. Segons Estasen, entre 1824 i 1860, els mestres d’aixa construïen 26 fragates i corbetes, 216 bergantins, 104 pollacres corbetes, 9 goletes i unes 2.800 embarcacions menors.

LLEGIR MÉS A:    http://www.leconomic.cat/neco/article/4-economia/18-economia/316024-la-mota-i-el-capita-mirambell.html

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s